@article{oai:tsuru.repo.nii.ac.jp:00000420, author = {森本, 扶}, issue = {86}, journal = {都留文科大学研究紀要, 都留文科大学研究紀要}, month = {Oct}, note = {本研究では、昭和20~40年代の大阪市における児童館や学童保育の実践を対象にして、 教育と福祉の関連問題としての子どもの放課後事業の実態的議論がいかにして成立・変遷 したかを明らかにした。  その結果、昭和20年代に設立された公設公営児童館の実践から、地域限定的ではある が「児童福祉」という新たな概念が浸透し始めていたことが分かった。また、昭和30年 代になると、社協・学校・各種地域団体が、それぞれ、遊び場づくり・子ども会づくり・ 青少年環境浄化運動・学童保育・校庭開放のとりくみなどを展開し、「健全育成」という、 子どもの放課後事業を総体として対象化するための概念が構築されたことも分かった。さ らに、学童保育の位置づけ問題の議論から、子どもの放課後事業を保護者の生活との関連 で一体的に議論する端緒が開かれたことも分かった。そして、その後、児童館が子どもの 放課後事業を総体として対象化する際の推進拠点と位置づけられるようになったことも明 らかになった。, In this research, how was the discussion of childrenʼs after school projects as a related issue of education and welfare changed in the practice of childrenʼs recreation center and association of after school care in Osaka city in the Showa 20~40s.  From the practice of the publicly-administered childrenʼs recreation center founded in the Showa 20 ‘s, it was found that a new concept of “child welfare” had begun to pervade though it was regionally limited. Also, in the Showa 30 ‘s, cooperatives, schools and various local organizations have expanded such as creating playgrounds, organizing childrenʼs meetings, youth environmental purification campaigns, association of after school care, schoolyard opening, and other activities, and It was also found that the concept “Child Healthy Upbringing” for targeting after school projects as a whole was constructed. Furthermore, from the discussion of the position of association of after school care, it was also found that the beginning of discussion of childrenʼs after school projects in relation to the lives of parents was opened. After that, it became clear that childrenʼs recreation center was positioned as a promotion base for targeting childrenʼs after school project as a whole.}, pages = {107--123}, title = {教育と福祉の関連問題としての子どもの放課後事業の成立史 ─ 昭和20~40年代の大阪市における児童館や学童保育の実践を手がかりに ─}, year = {2017} }